maandag 15 juli 2013

Kraakje in de houten vloer....legmethode leggen vloeren

Een vriend van mij had zelf zijn houten vloer gelegd. Aangezien het geen top doe-het-zelver is, maar weleens laminaat had gelegd koos hij voor het zwevend leggen van de houten vloer m.b.v spanveren en een goede ondervloer. De lange zijden had hij los in elkaar getikt en op de kopse kant had hij een druppeltje lijm gedaan.

Alhoewel hij er vooraf wel wat tegenop had gezien,  was het leggen van de vloer hem achteraf allemaal meegevallen.




Hij was wel wat langzamer geweest dan een gemiddelde parketlegger, maar de vloer zag er prima uit. Hij was trots op het resultaat. Bovendien had hij toch een behoorlijk bedrag bespaard. Tot zover was iedereen -inclusief zijn vrouw- super tevreden.

Mijn vriend had het bespaarde bedrag overigens zo weer uitgegeven aan een -volgens zijn vrouw- iets te grote flatscreen TV.

Twee weken geleden werd ik echter benaderd door zijn vrouw. Ze was redelijk aan het mopperen.

Na het leggen van de vloer was zijn doe-het-zelf opleving weer afgezwakt.

We waren nu bijna drie kwart jaar verder en hij had nog steeds geen plinten bij Fairwood opgehaald. Laat staan plinten gemonteerd.

Ik besloot haar te helpen en heb afgelopen vrijdag een stapel plinten naar hen gebracht. We vonden het erg strategisch om de plinten schuin bij de nieuwe flatscreen TV te leggen, zodat hij de plinten wel moest waarnemen..

Terwijl ik voor de TV liep met een bos plinten in mijn armen, hoorde ik een kraakje in de vloer. Oh riep ik spontaan; "dat kraakje hoeft echt niet, dat heb ik zo verholpen."

Ik liep naar de muur, verwijderde de spanveer, ging terug naar de plank met het kraakje en schopte/duwde met mijn voet tegen de plank. Daarna terug naar de muur en plaatste de spanveer terug.

"Kraakje verholpen riep ik trots."


Haar reactie was iets anders dan waarop ik had gehoopt.

"Jammer zei ze, ik ga 's-avonds altijd wat eerder naar bed en als hij van de bank opstaat, hoor ik altijd dat kraakje...en dan weet ik dat hij onderweg is."

 Ik heb sterk het vermoeden dat zij mij alleen maar wilde plagen met bovenstaande opmerking.

Waarschijnlijk een iets te trotse blik gehad na het oplossen van het kraakje.

Zo blijven vrouwen moeilijk te doorgronden voor ons mannen.

In ieder geval weet u nu hoe u een kraakje uit een met spanveren zwevend gelegde vloer moet halen.

Kijk op: Leggen van houten vloeren

Houten vloeren leggen

Leg een houten vloer

Geen opmerkingen: