dinsdag 12 mei 2020

Zwevend leggen ; Hij kan het ook

Het zwevend leggen van houten vloeren met spanveren langs de wanden is door een doe-het-zelver goed te doen.

Mijn dochter, die bedrijfskunde studeert in Nijmegen en op zaterdag bij ons werkt zegt altijd tegen klanten die nog twijfelen over het zelf leggen; hij kan het ook ! Daarna wijst ze resoluut in mijn richting.

Nu moet ik toegeven dat haar negatieve inschatting over mijn doe-het-zelf capaciteiten grotendeels op jarenlange beoordeling van de klussen thuis zijn gebaseerd.

Om haar geloof in mijn capaciteiten te illustreren; mijn vrouw en zij kijken eerst voor een handleidingsfilmpje op Youtube aangaande thuisklussen... waarna ze het zelf proberen.

Het zwevend leggen van houten vloeren kan ik echter wel ! Dus u kunt het ook !

U moet echter wel eerst de handleiding en tips over het zwevend leggen van houten vloeren lezen of ons filmpje op Youtube bekijken.




Zo was er laatst een klant die tijdens het leggen met een klacht over de kromme planken opbelde.

Wij waren zeer verbaasd omdat het hout van zijn vloer bij de laatste m2 hoorde van een partij van meer dan 1000 m2. Hoe konden zijn planken nu zo krom zijn, terwijl de rest probleemloos door vele andere klanten was gelegd?

Aangezien de klant erg verontwaardigd klonk en bleef beweren dat hij een minderwaardig product had gekregen, ben ik in de auto gestapt om de planken ter plaatse te gaan bekijken.

Bij de klant aangekomen was het probleem snel duidelijk. De klant had de door ons meegegeven legbeschrijving totaal genegeerd, noch had hij flimpjes op Youtube bekeken.

De planken waren namelijk helemaal niet krom. De klant had echter tijdens het leggen geen houten blokjes tegen de wand gelegd, maar wel de spanveren. Dit terwijl er in elke beschrijving staat dat pas na het leggen de houten blokjes worden verruild voor de spanveren.

Nu had hij bij elke nieuwe plank, die hij had geplaatst de spanveren ingedrukt, maar bij het loslaten van deze plank om de volgende plank te pakken was het reeds gelegde gedeelte weer teruggeveerd. Geen wonder dat deze plank nu krom leek. Hij drukte het wildverband constant in en uit elkaar.

Dit was mijn kans om mijn klus zelfvertrouwen een "boost" te geven. Nu kon ik zelf iemand uitleg geven over een doe-het-zelf karwei. Een zelfverzekerde toon aanslaan en een ander mogen wijzen op een beginnersfout. Net als mijn vrienden altijd bij mij deden na een mislukte technische actie. Ik heb het redelijk gehouden en de klant en ik hebben er hartelijk om moeten lachen.

Wilt u gespaard worden voor enige doe-het-zelf vernedering van mijn kant of dat uw partner eerst op Youtube gaat kijken voor ze het u gaan vragen:

Lees eerst de legbeschrijving, voordat u een houten vloer zwevend gaat leggen !

Tegenwoordig hebben wij naast planken vloeren die zwevend worden gelegd ook een  visgraatvloer. Wij noemen dit klikvisgraatparket.

Houten vloeren Houten vloeren 

Geen opmerkingen: