dinsdag 19 mei 2020

Olie of lak op houten vloer

Afwerking Houten Vloeren Verhaal


"Begin 2001 kwam er een nieuwe woonwijk in Tiel. Zowel mijn broer -die leiding geeft aan onze houthandel- als ik kochten onafhankelijk van elkaar een nieuwe woning.

Het toeval was dat we beiden een een houten vloer van dezelfde houtsoort wilde hebben. Als afwerking koos hij olie-was en ik was overtuigd van de hardheid van lak. Ik heb een planken vloer en hij heeft een visgraatvloer.


Ik vond zijn keuze bijzonder onverstandig !


Nu hebben wij in huis een zeer kwetsbare plek; de computerhoek. Na een aantal jaren veroorzaakte de bureaustoel met wieltjes krasjes in de lak.

Mijn vrouw en ik lopen de hele week te vertellen dat je lak niet plaatselijk kan bijwerken. Wij waren immers niet gecharmeerd om de vloer opnieuw te laten schuren en lakken. Wij probeerden daarom toch alleen de bekraste plekken bij te schuren en opnieuw te lakken. Geheel tegen onze eigen waarschuwingen in. Het resultaat laat zich raden.

Die dag was de verjaardag van ons nichtje. Onopvallend sloop ik met een pilsje in mijn hand richting zijn PC. Een gezin van 6, waaronder 4 tieners moesten wel een puinhoop hebben gemaakt van de olievloer.

Tot mijn frustratie zag de plek rondom zijn computer er prima uit. Navraag bij mijn broer leverde nauwelijks nieuws op. Hij had zich er gewoon nooit meer om bekommerd.

Mijn schoonzus vertelde vervolgens nonchalant dat zij om de zoveel tijd met een doek vol olie de olie-was vloer bijwerkte.

Mijn oorspronkelijk negatieve houding t.o.v. de keuze van mijn broer voor olie, werd zo gelogenstraft".




Afwerking houten vloeren

Lak of olie op houten vloer ?

Geen opmerkingen: